24 hodin Le Mans – co jste o něm nevěděli

Le Mans

24 hodin Le Mans je bezesporu nejznámější vytrvalostní závod sportovních prototypů a GT vozů na světě.  Závodí se na okruhu de la Sarthe již od roku 1923 a každým rokem přináší nové technologie z automobilového průmyslu a nové rekordy. Letošní ročník není výjimkou.

Unikátní okruh

Jak už jsem předestřela, tento závod se koná každoročně na okruhu de la Sarthe. Ten je velmi unikátní svým charakterem, skládá se nejen ze závodních tratí, ale i z veřejných silnic, jako je například dlouhá rovinka Mulsanne, které nejsou tak udržované jako ostatní uzavřené okruhy. To zvyšuje náročnost i na mechanické součásti vozů a jejich spolehlivost.

Vysoké nároky na bezpečnost

S každým dalším ročníkem stoupají i nároky na samotné pořadatele závodu, a to z hlediska bezpečnosti. Asi každý z nás slyšel informace o nejtragičtějším ročníku tohoto závodu v roce 1955, kdy došlo k havárii jednoho ze závodních vozů a utrhnutí motoru, který dopadl na diváky v cílové rovince. Bilance byla katastrofální – 85 mrtvých a 100 těžce zraněných lidí včetně malých dětí.

V důsledku toho se musela trať poupravit a některé úseky, jako je právě rovinka Mulsanne, byly přerušeny dvěma šikanami, aby závodníci nedosahovali vysoké rychlosti. Rovněž byly vytvořeny i větší bariéry, které mají chránit diváky před případnými úlomky z havarovaných aut.

Ani loňský rok se ale neobešel bez obětí. V roce 2013 zahynul při závodu dánský pilot Allan Simonsen, který na mokré trati narazil v pravotočivé zatáčce Tertre Rouge do svodidel. Stal se tak třetí obětí z hlediska závodníků v historii tohoto závodu.

Nový ročník – nové technologie

Le Mans je příležitost, jak ukázat nejen, který tým je v nejprestižnějším závodu na světě nejlepší, resp. nejrychlejší, ale rovněž i možností, jak otestovat nové technologie zaměřené na úsporu energií a šetření životního prostředí, které by pak mohly být použity v sériové výrobě. Tento závod byl totiž zaveden nikoliv se záměrem otestovat co nejrychlejší vozy, ale co nejspolehlivější.

Jednotlivé týmy se rovněž zaměřují na pohon, v minulosti jsme mohli být svědky toho, že nejprve zvítězili vozy poháněné na benzín, poté s Wankelovým motorem následované vozy s dieslovým motorem a v současné době zde probíhá konkurenční boj v hybridních motorech a elektronice. Pravidla se omezují pouze na množství paliva a objem akumulované energie, jinak mají jednotlivé týmy volný prostor v uskutečnění jejich představivosti. Důkazem toho je boj tří továrních značek: Audi s turbodieselem, Porsche s přeplňovaným benzínovým motorem a Toyoty s atmosférickou jednotkou.

Zátěžový test na fyzičku jezdců

Možná si řeknete, že řízení závodních aut není nic náročného, stačí se držet v bdělém stavu a neusnout, ale v reálu to nestačí! Při závodu jsou vytížena nejen samotná auta, ale jsou kladeny i vysoké nároky na fyzickou stránku řidičů. Jednak je to způsobeno horkem, které v tomto období ztěžuje podmínky závodu, dále je to i samotným udržením potřebné výstroje. Například bezpečnostní helma, kterou mají jezdci na hlavách, váží více než 8 kg a při přetíženích, mnohdy až 3G, to znamená tlak na krk a pátěř až o hmotnosti 24 kg! Rovněž jsou zatíženy i svaly na rukou a prakticky celého těla. Amatér bez přípravy by tady neměl šanci…

Zdroj fotografie: www.rigsofrods.com

Autor: Jana Havlíčková

Jana Havlíčková

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top