Jak se naučit odpočívat? Máme tipy!

Fotografie publikována se svolením marin / FreeDigitalPhotos.net

Odpočívat musí lidi umět, i když si myslíme, že odpočíváme až moc, mnozí z nás prostě a jednoduše odpočívat neumí. Když se dívají na televizi, musí přitom něco psát, šít nebo vyťukávat do počítače, neumějí si jen tak lehnout a sledovat film, vždyť je to pro ně ztráta času! Během dvou hodin se toho totiž dá poměrně dost zvládnout, tak proč jen bezduše ležet a sledovat film? Lidé, kteří neumějí odpočívat, si celkově koledují o nějaké ty zdravotní potíže. Minimálně hrozí vyčerpání a celková únava organismu. Člověk by měl umět také odpočívat a naučit se, že ne všechno se musí stihnout ihned v daný moment.

Vyzkoušet můžete různé relaxační techniky, které je potřeba aplikovat pravidelně, aby se vaše tělo naučilo odpočívat, ale hlavně, abyste se naučili odpočívat vy sami. Relaxace nemusí být jen o tom, že sebou plácnete na gauč a jen tak ležíte, odpočívat můžete také u sportu, samozřejmě ne vždy u klasického aerobního sportu, ale u klidového. Takový klidový sport vás zklidní, přenese vás do jiné dimenze, budete v klidu, v pohodě a přesto budete své tělo hýčkat a dopřávat mu pohyb.

Naučte se dýchat

Dýchání je nesmírně důležité, a to nejen proto, abyste mohli žít a běžně fungovat. Ideálně si najděte každý den chvíli času, kdy vyberete místo, kde vás nikdo nebude rušit, otravovat a kde bude klid. Sundejte si těsné oblečení, musíte se cítit svobodná a volná, máte-li na nohou boty na podpatku, sundejte je. Zavřete oči a zhluboka se nadechněte (počítejte do pěti) a poté vydechněte (a zase počítejte do pěti). Na toto uvolnění a tento odpočinek vám postačí pět až deset minut, takže jej můžete provádět několikrát denně, například ráno, v práci a večer doma.

Sporty

Cvičení, které vychází z východní filozofie je rozhodně pro odpočinek dobré. Není to totiž silové cvičení ani kardio cvičení, ovšem neznamená to, že to bude cvičení lehké. Jóga, tai-chi, kalanetika, to všechno jsou sporty, které je možno provádět. Navíc je plusem to, že tyto sporty se dají provozovat téměř v každém věku. Ideální způsob jak spojit duševní odpočinek a přitom protáhnout své tělo.

Napínání a uvolňování svalů

Napínání a uvolňování svalů je technika, kterou uvolníte své svaly, a celkově se tak odreagujete. Je pravdou, že tato metoda vyžaduje více času než jen pět minut, ale dá se stihnout v klidu předtím, než si půjdete lehnout. U této metody můžete buďto sedět nebo ležet. Vždy se zaměřte na určitou část svého těla (ramena, záda, ruce, nohy). Tuto část těla napněte a pak uvolněte. Nezapomeňte přitom dýchat. Podobně můžete také procvičovat ty oblasti těla, které vás bolí a kde cítíte bolest.

Vizualizace oblíbeného místa

Pokud máte například nějaké své oblíbené místo, na které se můžete dostat prakticky kdykoliv, je dobré na něj občas zavítat a jen tak na něm chvíli v tichosti být a svobodně dýchat. Pokud však máte oblíbené místo u moře nebo na chatě, je jasné, že nemůžete každý den na dané místo cestovat. Proto vyzkoušejte vizualizaci oblíbeného místa. Tato technika má mnoho podob a je jen na vás, jakou si zvolíte. Můžete například najít místo, kde vás nebude nikdo rušit, a v klidu zavřete oči, dýchejte a vizualizujte si místo, které je vámi oblíbené. Představujte si, jak šplouchá moře, hřeje vás sluníčko do tváří, cítíte závan lehkého větříku, který vás osvěžuje. Rovněž můžete myšlenky nechat jen volně plynout a uvidíte, kam vás zavedou a kde vám je podvědomě nejlépe. Technik je několik, vyberte si tu vhodnou pro vás.

Příjemná hudba

Při relaxaci můžete vyzkoušet také relaxační hudbu, která vám pomůže v soustředění a navozuje pocity spokojenosti a klidu. Můžete zvolit zvuky vám příjemné (šplouchání moře, zurčení potůčků, kvákání žab) nebo například tóny afrických bubnů, lehká relaxační hudba a podobně. Výběr je jen na vás.

Fotografie publikována se svolením marin / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Zuzana

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top