Jak správně běhat I – držení těla

bezec

Vítejte u miniseriálu věnovanému vyhledávané sportovní aktivitě, která se poslední dobou stává opět stále více trendy. Běhání. V několika kapitolách si řekneme jak běhat, správné pohyby, kudy běhat, jaké pomůcky se dají používat, tipy a cviky, tréninky a zabrousíme také do elektroniky a aplikací. Výhody tohoto sportování jsou jasné :

  • kromě vhodné obuvi není potřeba žádné speciální náčiní nebo nářadí
  • běhat se dá po celý rok a trasu si určitě každý někde venku najde
  • je to jedna z nejlepších přirozených cest k hubnutí
  • zpevňuje, zoceluje a osvěžuje celé tělo, velmi vhodná aktivita pro ty, co chtějí být fit, skvěle se pak také hodí pro ty, co mají sedavé zaměstnání

V prvním díle si popíšeme samotný postoj a držení těla při běhu. 

Správné držení těla při běhu

Hlava: je uvolněná a narovnaná, pohled směřuje dopředu

Ramena: jsou absolutně uvolněná, nepředklánějte se proto a ani se nehrbte, kromě pohybu horní končetiny v ramenním kloubu by ruce měly být při běhání v klidu

Ruce: horní a dolní část paží svírají pravý úhel s tím, že maximální poloha ruky dole je u kyčle. Při běhu nedávejte ruku, která je při rázování dole, nikdy za přední část těla. Namáhají se poté úplně jiné svaly a může dojít k přiskřípnutí nervů nebo blokaci nevyužívaných svalů. Ruce navíc slouží pouze jako navigátor pohybu, při pomalém a rekreačním běhu vede ruka i nohu. Maximální rozsah rukou se pak doporučuje využívat pouze při intenzivním běhu. Je to logické a přirozené, nejlépe se to člověk naučí, pochopí a vypiluje v praxi.

Dlaně : jsou lehounce sevřené v pěst. Představte si, že v rukou držíte něco křehké, třeba velikonoční kraslici. Nezatínejte dlaně a prsty v pěst, je to vysilující, naopak máchání

behanidrzeni

rozevřenou dlaní je při joggingu také neefektivní.

Trup:  je nakloněno (neplést s předklonem) mírně dopředu v ose. Pánev je mírně předsazena, tím pádem se neprohýbá běžec v pase, šetří záda a získává úplně jiný prožitek.

Nohy: Velmi důležité ! Chybné je běhat po špičkách nebo po patách. Je potřeba běhat po středu chodidla. První kontakt s povrchem je tedy středem nohy, je opravdu třeba, aby si každý, kdo chce běhat toto osvojil, protože jiná technika může namáhat úplně jiné svaly, někdy i nevhodné a jsou z toho pak jen další pauzy a rehabilitace. Je nutné taky zdůraznit, že noha je při prvotním  dotyku s povrchem pod tělem, pod těžištěm. Velmi častá chyba je právě takový styl běhu, že se noha dostává před tělo a to je opět špatně. Nohy před sebe nedávejte ani při běhu z kopce.

Nyní už víte, jak držet tělo při běhu a čemu se vyvarovat. Pevně věřím, že alespoň někteří čtenáři dostanou chuť a inspiraci.

V druhém díle přijde na řadu motivace a tipy proč vlastně s běháním začít.

 

Fotografie publikována se svolením digitalart / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Michal Dokoupil

Jeden komentář

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top