Jak zatočit s únavou

Únava

Máme tu pomalu jaro a s ní i známou jarní únavu. Měli byste si na ni dát dobrý pozor a napodléhat jí. Únavou se je přitom biologický jev, který se vyskytuje u všech buněk, tkání a orgánu u všech funkcí organismu. Únava je rovněž ochranným fyziologickým pochodem, který zabraňuje přepětí, vyčerpání a poškození organismu. Přirozeným důsledkem, jakékoliv činnosti v návaznosti na intenzitě a trvání, je únava. Únavu lze dále rozdělit na fyzickou a psychickou (neuropsychická a duševní). Podle nástupu a délky trvání únavy můžeme rozlišovat dále na akutní a chronickou, podle rozsahu také místní a celkovou únavu. Obě formy vznikají při zátěži vysoké intenzity.

Z únavy mohou pramenit i zdravotní potíže

Nástup této únavy může zpustit onemocnění, nedostatečná výživa, psychické faktory, nedostatek spánku a pohybu, nedostatek čerstvého vzduchu, málo podnětů a další. V důsledku této únavy vzniká podrážděnost, nechutenství, neochota k výkonu, agresivita, zbrklost, apatie a bojácnost. Rozeznáváme také únavu emocionální, která souvisí se silně zatěžujícími situacemi. Na fyzickou únavu lze rezignovat a natáhnout se do postele. Únava spojená s těžkou životní situací, je už složitější, ale nikoliv neřešitelná. Tak či tak bychom neměli zapomínat na pravidelný příjem tekutin, vitamínů, pohyb, spánek a relaxaci.

Pitný režim

Doporučuje se dostatečný příjem tekutin a to zejména čistá voda, voda s citrónem, bylinkové čaje. Mnohdy v pozadí únavy stojí dehydratace.

Pohyb

Možná to zní hloupě, protože při únavě, nebude mít na cvičení ani pomyšlení. Ale pravidelný pohyb, je nejlepším prostředkem proti únavě. Především psychické! Začít můžete po malých dávkách a postupně přidat na intenzitě. Najděte si něco, co vás bude bavit. Jízda na kole, aerobic, jízda na kolečkových bruslích, rychlá chůze apod.

Omezte příjem kalorií

Pokud trpíte nadváhou, snažte se zhubnout. Tělo musí na jakoukoliv fyzickou činnost vynaložit mnohem větší úsilí a navíc zatěžujete své srdce. Budete se proto cítit mnohem častěji unavení, než člověk s optimální váhou.

Energie v potravinách

Pochutnáváním si na těžkých, tučných a smažených pokrmech si přivoláte sami únavu. Hranolky ani knedlík nedají vašemu tělu to, co skutečně potřebuje. Nahraďte nezdravé potraviny těmi zdravými. Jedná se například o cereálie, ořechy, ovoce, zeleninu a jiné zdraví prospěšné potraviny.

Pravidelný odpočinek a relaxace

Každodenní starosti a stres, spotřebují velké množství energie. Snažte se během začleňovat do svého programu, relaxační aktivity. Pokud máte problém s usínáním, odborníci doporučují dodržovat rituály, kdy budete chodit večer spát a ráno vstávat, ve stejnou dobu. Rovněž zkuste 30 minut před spaním horkou koupel a bylinky.

Fotografie publikována se svolením marin / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Gábina

Gábina
Jmenuji se Gabriela Kortová, narozena jsem ve znamení lva. Mezi moje koníčky patří psaní, kreativní činnost, sport. Jsem partnerka, maminka, teta, dcera, sestra, kamarádka, a když to situace vyžaduje, tak herečka. Mám ráda veselé a upřímné lidi.

Jeden komentář

  1. V dnešní době přibývá nároků na každou pracovní pozici,proto je často třeba vynaložit větší námahu,kterou jde dobít jedině spánkem,ničím jiným,takže méně kávy,redbullu a více spát :-)

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top