Jaké ovoce jíst při dietě

ovocná svačinka

Svého času byly v módě ovocné diety typu melounová, jablková, banánová, ananasová či pojídání hroznového vína. Jindy zase nad některými druhy ovoce zlomíme hůl, jako nepřípustný dietní prohřešek. Jak je to tedy s ovocem a dietou? Jak už to v životě bývá, pravda leží někde uprostřed. Konzumace ovoce, je ze zdravotního hlediska nutná. Ale pokud chceme redukovat svou tělesnou hmotnost, je důležité se zaměřit na množství a druh ovoce.

Ovocné diety NE

Čistě ovocná dieta se nedoporučuje! A to z prostého důvodu. Ovoce neobsahuje dostatek bílkovin, proto u diet tohoto typu ztrácíte hodně svalové hmoty. Nesmíme také zapomínat, že každé ovoce je i sladké. Přesto, že by mnoho z vás mohlo namítnout, že rybíz je kyselý, obsahuje hodně cukru. Ovoce je ve vyvážené stravě velmi důležité, jelikož dodá tělu mnoho vitamínů, minerálních látek, rozpustnou i nerozpustnou vlákninu. Obsahuje jednoduché cukry, které se podílejí na jeho energetické hodnotě více než 80%.

Do jakého ovoce se zakousnout?

Neexistuje žádné měřítko, které by určilo nejzdravější druh ovoce. Ovoce se doporučuje střídat a hlavně hlídat jeho množství. Při redukci tělesné hmotnosti se doporučují jedna až dvě menší porce ovoce během dne. Za porci se považuje cca jedno středně velké jablko, pomeranč či 150g jahod. Vhodnost ovoce se odvíjí od glykemického indexu, který udává, jak rychle přechází cukr z daného ovoce do krve. Není potřeba sledovat žádné složité tabulky, stačí vědět, že při redukci své hmotnosti máme vybírat potraviny s nízkým nebo středním GI (glykemický index). Za vhodné ovoce lze považovat jahody, maliny, ostružiny, nektarinky, broskve, borůvky, rebarbora, hrušky, višně, třešně, švestky. S exotických to jsou dále grep, papája, pomelo, pomeranče, ananas, mango, lichi, mandarinky. Pozor na banány, hroznové víno, které mají vyšší GI. Rovněž nekonzumujte přezrálé ovoce. Zráním se zvyšuje jak GI tak energetická hodnota.

Raději zapomeňte

Vůbec nemyslete na kandované ovoce a kompoty. Ovoce konzumujte v syrovém stavu. Neboť tepelnou úpravou ztrácí vitamíny, minerální látky, enzymy a dochází ke zvyšování GI

Pokud si váhu udržujete

Pokud si chcete udržet svou tělesnou hmotnost a nepotřebujete hubnout, můžete sáhnout po sušeném ovoci, jako náhražka na zahnání chuti na sladké. Jedí ho i aktivní sportovci, když potřebují dodat v krátkém čase energii pro výkon.

Rada na závěr

Glykemický index ovoce můžete snížit, když zkombinujete ovoce s jogurtem nebo tvarohem. Jelikož obsahují bílkoviny a tuk, snížíte jednak GI, ale rovněž vás taková svačinka zasytí na delší dobu. Nikdy nekonzumujte ovoce ve večerních hodinách. Sacharidy, které jsou rychlým zdrojem energie, více spotřebujete během dne. Večer už tělo zpomaluje a odpočívá. Cukry které tělo nestihne zpracovat, se tak promění na tuky.

Fotografie publikována se svolením Grant Cochrane Photography / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Gábina

Gábina
Jmenuji se Gabriela Kortová, narozena jsem ve znamení lva. Mezi moje koníčky patří psaní, kreativní činnost, sport. Jsem partnerka, maminka, teta, dcera, sestra, kamarádka, a když to situace vyžaduje, tak herečka. Mám ráda veselé a upřímné lidi.

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top