„Mám hlad jako vlk“ aneb „Aby se vlk nažral a koza zůstala celá“

Fotografie publikována se svolením joephotostudio Photography / FreeDigitalPhotos.net

Všichni určitě známe rčení: „Mám hlad jako vlk.“ A každý z nás již toto rčení zajisté někdy použil. Málokdo však asi ví, že vlčí hlad nemá vůbec nic společného s vyhladovělostí. Kdo z nás by někdy nezažil ten pocit, kdy mu hlasitě zakručí v břiše, až se po něm otočí celá místnost. Já osobně vždycky celá zrudnu, nesměle se usměju a v hlavě přemýšlím, co rychle zhltnout, abych zamezila oněm nepříjemným zvukům, které vydává můj žaludek. A přihlaste se ten, komu se ještě nikdy v životě nestalo, že by měl takový vlčí hlad, že by snědl i Karkulku s košíkem, babičku s protézou a na závěr by slupnul myslivce i s brokovnicí. Měl ale tehdy vlk skutečně hlad?

Hlad, lidská potřeba, která dokáže potrápit a zároveň i potěšit, protože právě díky němu si často dáme chuťově vynikající jídlo (jak se říká nějakou tu „prasárničku“), o kterém ale za normálních okolností víme, že je naprosto nezdravé, potažmo chemické. Musím se přiznat, že vlčí hlad mi sem tam za to stojí, protože hranolky či nakládaný hermelín bych si jen tak nedala, ale jakmile mám pocit prázdna v žaludku a honí mě mlsná, sbíhají se mi sliny a volím rychle něco nezdravého. Možná to nezní nijak výchovně a už vůbec ne zdravě, ale proč si něco takového jednou za čas dopřát, od čeho by jinak taková jídla a naše chuťové buňky existovaly?

Co je to vůbec hlad?

Na otázku, co je to hlad, bych asi odpověděla, že je to nelítostný prostředek pro naplnění jedné ze základních lidských potřeb. Ale co je hlad ve skutečnosti? Jak vzniká?

Hlad je pocit, který se vytváří v okamžiku, kdy hladina glykogenu v naší krvi poklesne pod určitou hranici. Glykogen, živočišný škrob, jehož zásoby v naší krvi se pohybují od 250 gramů do 450 gramů, se vyčerpává při cvičení a jakékoli jiné fyzické námaze, a tak jeho hladina v krvi klesá. Náš organismus pak myslí na jednu jedinou věc, a to na to, jak co nejrychleji hladinu glykogenu vyrovnat. Nejlepším řešením je vyrovnání skrze příjem potravy.

Proč nejsem pánem nad svým hladem?

Nad pocitem hladu a nad jeho potlačením nejsem pánem já sama, ale můj mozek, přesněji řečeno hypotalamus. Ano, mozek je sice součástí našeho těla, nebo spíše naše tělo je schránkou pro náš mozek, který představuje nás samotné. Svoje myšlenky, sny a otázky, vše, co se nám honí hlavou, ovládáme. Tak proč tedy neovládáme pocit hladu? Protože jde o výše popsaný biologický proces a protože nemá cenu se nad tím zaobírat, jestliže netoužíme vyhrát Nobelovu cenu za biologii.

Hlad a chutě jdou ruku v ruce a říká se, že hlad je povětšinou převlečená žízeň. Já osobně bych řekla, že 1/3 hladu je převlečená žízeň, 1/3 je chuť a jen ta poslední třetina je skutečný hlad. A tímto popisujeme právě onen vlčí hlad.

Jak zatočit s hladovým vlkem v našem těle?

Většina lidí, stejně tak jako já, praktikují to, co jsem popsala na začátku. Většina z nás si totiž volí špatný a nezdravý směr „rychlovky“ namísto pořádného vydatného a výživově vyváženého jídla. Co jiného bychom měli určitě vyzkoušet?

Hlad je převlečená žízeň

Pitný režim je základ všeho a zároveň v sobě ukrývá mnoho sporů. Vyrostli jsme na tom, že máme vypít dva litry denně. Dnes odborníci tvrdí, že pití velkého množství vody, není zdravé. Ale to je teď jedno. Hlavní myšlenkou je, že vždycky, než se pustíme do jídla, bychom se měli napít a pít bychom měli po celou dobu oběda či večeře. Dejte ale pozor na to, abyste se nepřepili a neměli jste potom v břiše rybník, jak se říká.

Snídaně je grunt

Říkávali vám rodiče, že snídaně je grunt a hlavní jídlo dne? Měli pravdu a postupem času si na přijde každý. Snídaně je skvělá i na zamezení zbytečných výkyvů chutí po zbytek celého dne. Dejte si ráno kvalitní snídani plnou vitamínů, živin a vlákniny a zaručuji vám, že chutě vás jen tak nechytnou. Vyzkoušejte například obilniny, z kterých si můžete udělat chutnou a pestrou snídani. Stačí přidat nízkotučné mléko či nakrájené ovoce. Obilniny obsahují minimum jednoduchých cukrů a aspoň 4 gramy vlákniny, která vás naplní.

Honí vás mlsná?

A když už vás chutě přepadnou, přelstěte je. Často má člověk chuť na něco sladkého a hříšného, čokoládu či sušenky plné tuků. Pokud chcete zhubnout, popřípadě si udržet figuru, vyzkoušejte místo sladkostí například bílý jogurt s ovocem, semínky a oříšky, skořicí, javorovým sirup. A na závěr si klidně zahřešte a dejte si ovesnou sušenku či koláček. Jelikož budete zaplnění jogurtem, bude vám stačit pouze jedna sušenka, nikoli celý sáček.

A hlavně kdo je připraven, není zaskočen. Noste si jídlo s sebou, aspoň co se svačin týče. Když dostanete v práci hlad, nepůjdete si aspoň kupovat žádné sladkosti či burgry, ale dáte si jablko, které jste si vzali z domu.

Fotografie publikována se svolením joephotostudio Photography / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Markéta Vlková

Markéta Vlková
Studentka práv s kreativní duší a láskou k životu. "Život se snažím vnímat a prožívat všemi svými smysly. A posledním smyslem člověka je jeho fantazie."

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top