Odklad školní docházky. Ano nebo ne?

Fotografie publikována se svolením stockimages / FreeDigitalPhotos.net

V době, kdy jsme vyrůstali my, odklad školní docházky sice byl, ale byl často velmi ojedinělý. Týkal se spíše dětí, které se narodily v září a dalších měsících. Nyní však odklad školní docházky je poměrně častý, mnoho rodičů se velmi snaží o to, aby jejich ratolest nastoupila do školy později. Vždyť přece povinností bude mít dítě v životě ještě dost a dost, ať si prodlouží dětství, bude to tak lepší a pohodlnější. Vždyť co se může stát? Dítě bude spokojeno další rok ve školce.

Těmito slovy se rodiče obvykle upokojují a zdůvodňují své rozhodnutí. Jenže, opravdu to dětem tak prospívá? Nestanou se z nich lenoši? Nebudou zbytečně pozadu? Opravdu je pro všechny děti dobrý odklad školní docházky, nebo to jen rodiče vidí zkresleně?

Rozhodnutí rodičů je často špatné

Rodiče mají o svých dětech dost často mylné představy. Někdy z nich zbytečně dělají chudinky, zbytečně se o ně bojí, stresují se, zdali je dítko v pohodě, jestli moc netrpí a tak. Proto dítěti raději vyřídí odklad školní docházky, a tak jej připraví o dost věcí. Například o kamarády ze školky, od svých vrstevníků. Dítě navíc prahne po informacích, ve věku okolo šesti let je u dítěte zlomové období, kdy chce poznávat nové a nové věci, nové informace. Dítě si pak doma hraje na školu, snaží se „vzdělat“ samo, hledá obtížnější a složitější úkoly, které může plnit a které by jinak plnilo ve škole.

Může pomoci psycholog

Pokud rodiče nemají ten správný odhad nebo neví přesně, zda dítě do školy poslat, nebo mu vyřídit odklad školní docházky, mohou vyzkoušet navštívit psychologa, který si s dítětem popovídá a zjistí, jestli je dítě schopno zvládnout první třídu nebo není. Ne vždycky samozřejmě musí být názor psychologa správný, dítě se může jevit jako docházky schopné, ale později už ve škole se zjistí, že mu ještě prospěje rok ve školce.

Nesprávné rozhodnutí může dítě negativně ovlivnit

Děti jsou velmi snadno ovlivnitelné, tudíž se může stát, že nesprávné rozhodnutí ohledně školní docházky může na dítěti zanechat nějaké stopy. Dítě, které na školní docházku není zralé a je spíše tišší, může mít ve škole problém. Ostatní děti jej mohou šikanovat a strefovat se do něj. Z toho může vyplynout, že dítě bude mít hrůzu z první třídy a nebude chtít do školy chodit. Může mít také pocit méněcennosti, že jej paní učitelka napomíná a neustále ho opravuje. Naopak, když je dítko do školy připravené a zralé, ale rodiče chtějí odklad, dítě může propásnout své zlomové období. Učení mu půjde ztuha, nebo naopak bude hodně věcí vědět, protože se je naučilo doma, a tak se bude ve škole nudit.

Kdy dítě potřebuje odložit školní docházku?

  • dítě má potíže přijmout učitelku jako autoritu, neposlouchá ji;
  • nedokáže se soustředit a zaměřit svou pozornost, nedomaluje obrázek, nedostaví přehradu z kostek;
  • při hodině se nesoustředí;
  • neorientuje se na chodbách, ve škole, neumí si pohlídat své věci;
  • při hodině nepřekonává únavu, po obědě má potřebu spánku;
  • neovládá své emoce, při neúspěchu reaguje výbuchem vzteku, pláčem;
  • nemá chuť se něco učit;
  • pokud si chce hrát, chce si hrát, ne dělat něco, co ho nebaví;
  • nezvládá sociální situace: pozdravit, poděkovat, poprosit o něco, vykat dospělým lidem;
  • nevydrží u úkolu, který ho nebaví.

Oddálit školní docházku by tak měli rodiče opravdu jen těm dětem, které to opravdu potřebují a které na školu a školní povinnosti ještě připravené nejsou. Proto je rozhodně dobré si vše promyslet, popřípadě poprosit o radu odborníka, který zná a ví, jak to ve škole probíhá a co všechno dítě při nástupu do školy čeká.

Fotografie publikována se svolením stockimages / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Zuzana

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top