Zatočte s jarní únavou

Fotografie publikována se svolením imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net

Znáte to, přichází jaro, venku svítí sluníčko a zpívají ptáci. Vy byste byli nejradši venku, poseděli někde v parku a nahřívali se jako kočka na zápraží. Jenže, než přijdete domů z práce, opustí vás energie a vy nemáte sílu jít se někam projít a nadýchat se čerstvého vzduchu. Co za tím stojí? Může za to pověstná jarní únava, která bohužel není jen pouhým mýtem nebo báchorkou vymlouvačných lidí. Ale co teď? Jak s únavou zatočit, abychom si mohli užívat prvních teplých dnů a prvních hřejivých paprsků sluníčka?

Zima je radostné období plné oslav a sněhových radovánek. Bohužel však s sebou nese spoustu úskalí a nástrah pro naši fyzickou a psychickou pohodu. Nedostatek vitamínů, pohybu či sluníčka, popíjení alkoholu, pojídání nezdravých potravin a posedávání na gauči, mráz, vlhko či pošmourno – to vše vede k oslabení našeho organismu. Délka dnů (krátké dny a dlouhé noci) nám taky nepřidá, neboť naše tělo, ač se to nezdá, je naprogramované na světlo. Čím méně světla je, tím více odpočinku potřebujeme. V dnešní době elektřiny se tomu stavíme na odpor a snažíme se s přirozeným režimem našeho organismu bojovat. Ale jak můžeme vyhrát nad přírodou?

Naše tělo není hloupé. Brzy se začne nepřirozenému stavu a chodu věcí bránit. Probdělá zima si na jaře začne vybírat svou daň. Nejenže jsme po zimě unavení, protože nejsme odpočinutí, ale navíc si často neseme nějaké to kilo navíc. Problém spočívá v tom, že naše tělo potřebuje dostatek spánku, aby získalo energii. Když nám spánek chybí, bere si naše tělo energii jinde. A tak do sebe ládujeme více cukru a tuků, které jsou pro nás rychlým zdrojem energie. Nahrazování spánku jídlem však nabádá naše tělo k vytváření zásob na horší časy.

Kombinace spánkového deficitu, oslabení imunity a zbavování se nadbytečných kil má naprosto devastující dopad na náš organismus a energii. Pojďme si říci, co s tím.

Jednoduše si odpočiňte a konečně se vyspěte

Dlouhodobý nedostatek spánku oslabuje imunitu a naše tělo je tak náchylnější k nachlazení a různým virózám. Dnešní doba je bohužel natolik hektická, že jen málokdo si dovolí se pořádně vyspat, natož si odpočinout.

Od malička je nám do hlavy vtloukáno, že bychom měli spát osm hodin denně. I odborníci tvrdí, že vhodná délka spánku je 6 – 8 hodin denně. Je dokázáno, že dlouhodobé fungování při šesti hodinách spánku vede k únavě, nepozornosti a špatnému úsudku.

Nejlepší a zároveň nejjednodušší radou, jak na jarní únavu, stejně tak jako na jakoukoli únavu, je prostě spánek. Dopřejte si ho aspoň o víkendu, kdy si můžete pospat nebo si odpoledne odpočinout u hezkého filmu či knížky.

sport

sport

Kočky vědí, co dělají. Nahřívejte se jako ony

Jeden den se po návratu z práce pořádně vyspěte, abyste druhý den měli energii na to vyrazit ven a mohli si tak plní sil užívat sluníčka. Jarní únava je totiž zapříčiněná i nedostatkem slunečního svitu, který v našem organismu tvoří vitamin D, a nedostatek tohoto vitamínu oslabuje naši imunitu. Vitamin D je pro naše tělo důležitý. Jeho dalším zdrojem jsou například ryby.

Velké množství lidí netrpí jen jarní únavou, ale i jarními depresemi, které jsou v podstatě zapříčiněné také nedostatkem sluníčka. Slunce podporuje tvorbu hormonu serotoninu, jehož nedostatek se projevuje smutkem, vedoucím až k depresím. A pokud je zrovna deštivé jaro a sluníčku se nechce vykouknout, můžete ho imitovat biolampami, které se používají při tzv. fototerapiích.

Hybaj ven!

Čerstvý vzduch a pohyb jsou nejlepší terapií pro naši psychickou pohodu. A když zrovna svítí sluníčko, zabijete dvě mouchy jednou ranou.

Bobku, vstávat a cvičit!

Daňové přiznání, přechod na letní čas, snaha shodit zimní kila – na jaře je toho na nás prostě moc. Neustále se stresujeme, stresujeme a stresujeme. A stres k jarní únavě bohužel přispívá. Nejlepší antistresovou terapií potom, co se vyspíte a načerpáte sluníčka, je sport. Cvičte venku, cvičte doma. Praktikujte jakýkoli druh cvičení. Stačí vám jen 20 minut denně.

Jarní detoxikace těla i mysli

Jaro je jako dělané na pročištění organismu, a to jak po fyzické, tak po psychické stránce. Proveďte u sebe duševní hygienu a najděte si něco, co vás baví. Práce není vším. Chce-li být člověk psychicky v pohodě, musí být spokojený i v soukromém životě, musí se odreagovat a zabavit se. Je jedno, co budete dělat, pokud se zrovna nebavíte vymetáním klubů a podobně. Prostě se rozptylte, odreagujte a vymaňte se ze stereotypu.

Jak se říká, jsme to, co jíme

Cukroví, chlebíčky, jednohubky, vepřo-knedlo-zelo, nějaká ta sváteční svíčková – samé cukry, samé tuky. Popravdě tohle vám na energii taky moc nepřidá, to spíše na kilech. Vašemu tělu ulehčí a vaší energii přidá zdravější a vyváženější jídelníček.

košík zeleninyPřidejte do svého jídelníčku trochu více zeleniny a ovoce, dejte si sem tam salát, ovesné vločky, rybu, luštěniny… Zkusit můžete i jarní detoxikaci organismu. Pročistíte si játra, střeva a zbavíte své tělo škodlivých toxinů. Menší půst se hodí i v souvislosti s Velikonocemi. Skvělými detoxikačními prvky jsou například kysané zelí nebo voda s citronem.

Doplňte chybějící vitaminy

Při doplňování vitamínu začněte u již zmíněného vitaminu D a dále u vitaminu C, který má rozhodující vliv na překonání únavy. Velké množství vitaminu C se nachází v červené zelenině, např. rajčatech či červené paprice, a samozřejmě v citrusech. Doporučená denní dávka vitaminu C je zhruba 100 miligramů.

Fotografie publikována se svolením imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net

Autor: Markéta Vlková

Markéta Vlková
Studentka práv s kreativní duší a láskou k životu. "Život se snažím vnímat a prožívat všemi svými smysly. A posledním smyslem člověka je jeho fantazie."

Komentovat

Email nebude publikován. Požadovaná pole jsou označena *

*

Scroll To Top